Ezt a levelet kaptam:
Az Ideiglenesen külföldön tartózkodik kategória valóban megszűnt Április 1-től. Azonban nincs ilyen kategória, hogy akkor vagy állandóan bejelentett vagy véglegesen külföldön él. Ha valaki nem rendelkezik Ingatlannal, eleve nincs lakcím kártyája, akkor csak az egyéb ügyeket kell intéznie. Ha valaki valakihez van bejelentve állandó lakcímre, akkor érdemes mérlegelni, hogy kijelentkezik-e onnan vagy sem. Akar e levelet kapni vagy sem. Én úgy tudom, hogy nem kell lakcímmel rendelkezni Magyarországon, de nem tudom biztosan, mert Mi rendelkezünk Ingatlannal, amitől nem is akarunk megválni. Szóval nekünk van állandó lakcímünk.Az állami szervek felé csak akkor kell bejelenteni, illetve az országból csak akkor kell kijelentkezni, ha valaki letelepedési szándékból végleg elhagyja az országot. Ebben az esetben ha vannak kiskorú gyermekei, akkor az gyámhatósági eljárást von maga után. A gyámhatóság hivatalból vizsgálja, hogy a kiskorú gyermekek milyen körülmények között fognak élni. A neten találhatók ilyen történetek, amelyek arról szólnak, hogy fizetési igazolástól kezdve, különféle munkáltatói illetve egyéb hivatalos papírok beszerzése szükséges. Vannak olyan államok, ahol nincs védőnői szolgálat, és így nem szerezhető be a szükséges igazolás, akkor ez évekre megakaszthatja az ügyet.
Az új szabályozás értelmében, bárki bármikor és szabadon vállalhat munkát külföldön. Szabadon élhet a családjával munkavégézés céljából annyi évet, amennyit akar külföldön. Tehát nyugodtan élhet bárki Svájcban vagy bárhol a világon, munkavégzés vagy megélhetési szándékkal. Ilyenkor sokkal egyszerűbb az ügyintézés. Az Én értelmezésem szerint az hogy valaki végleg megakar szabadulni a hazájától, Letelepdik másik országban vagy egyéb okból él máshol, az fejben dől el. Az országból való kijelentkezés, személyi igazolvány leadása és egyéb komoly ügyintézés akkor szükséges, ha valaki előre kijelenti, hogy letelepedik egy másik országban. (Szándékában sem áll hazatérni). Nekünk megmaradt a lakásunk, rendelkezünk lakcím kártyával, személyi igazolvánnyal is. Sőt megmaradt az állandó magyarországi lakcímünk is. Minden gond nélkül megkapjuk a leveleinket is. A hivatalos levelek ügyében pedig csináltattunk a Postán Meghatalmazást. A Jogosítvány ennél kicsit bonyolultabb. Mi a problémák elkerülése érdekében Svájcban kikértük a Nemzetközi Jogosítványt is. Azzal bármelyik országban lehet autót vezetni.
Egy nagyon fontos dolog van azonban : akinek lakóhelyében, vagy egyéb“ hivatalos“ dolgában változás következik be, annak 15 napon belül kötelessége ezt bejelenteni. Ez vonatkozik, a Magyar Államkincstárra, az OEP-re és a Navra is. Ha valaki később jelenti be, akkor büntetésre számolhat. Én minden levelemet egy kicsit személyesebb hangvétellel írtam meg, megemlítettem benne férjem külföldi munkavállalását. Minden fontos infót: Név, TAJ szám és külföldi elérhetőségi lakócím megadtam. Az államkincstárnak időben, az Oepnek egy kicsit késöbb küldtem meg a dokumentumokat, de eddig szerencsére sikerrel jártam és nem kaptam büntetést.
Az ügyintézésnél az sem mindegy, hogy valaki alkalmazásban állt-e munkahelyen, vagy saját céggel rendelkezik (BT, KFT). Volt-e munkahelye, hivatalos munkahelye vagy sem. Aki érvényes munkaszerződéssel rendelkezik külföldön, annak a volt munkahelye kell megküldje az OEP és a NAV felé a hivatalos dokumentumokat, amelyet a munkáltatónak tudnia kell.
Nálunk az a helyzet, hogy a férjem rendelkezik munkaszerződéssel Svájcban, tehát neki intézte a papírjait a volt munkaadó, ami a saját cégünk, tehát a könyvelőnk. Ez az ő esetében az OEP és a NAV. Mi megélhetési céllal mentünk Svájcba élni, lakni, tehát nem letelepedési szándékkal.Ezt csak kizárólag azért írom le, mert mi ennek fényében intéztük az ügyeket a következő helyeken.Ezt csak kizárólag azért írom le, mert mi ennek fényében intéztük az ügyeket a következő helyeken.
1. NAV – Én mint volt gyesen lévő, munkahellyel nem rendelkező személy, nekem nem kellett a Navnál külön intézkedni. Elég volt az OEP. Az SZJA bevallásomat külön intéztem, be kellett adnom.
2. Magyar Államkincstár
3. OEP
4. Iskola, körzeti Általános Iskola
1. A NAV –nál a következő ügyintézés szükséges, a honlapjukon minden infó megtalálható, ajánlom tanulmányozni.
Két féle ügy intézése szükséges, az Egészségügyi ........és a Személyi Jövedelm Adóbevallás.
Egészségügyi szolgáltatásra való bejelentkezés
Nyomtatványa: 13T1011, 13T1011-A
Ingyenes nyomtatvány, amely
· a NAV internetes honlapjáról (www.nav.gov.hu) letölthető és ügyfélkapun is beküldhető
· ügyfélszolgálati helyeinken beszerezhető
Melléklet:
Külföldi állampolgár esetén: tartózkodási kártya, regisztrációs igazolás és/vagy letelepedési engedély, szállásbejelentő lap és/vagy lakcímigazoló kártya
További feltétel 2009.07.01-től: a természetes személy bejelentkezését megelőzően legalább egy éve bejelentetett lakóhellyel rendelkezik a Magyar Köztársaság területén (az egyéves időtartamba beszámít az a legfeljebb kilencven napos időszak is, amely alatt a belföldi személy nem rendelkezett a Magyar Köztársaság területén bejelentett lakóhellyel) .
2. Magyar Államkincstár
Nálunk Én kaptam a Családi Pótlékot, tehát nekem kellett intéznem ezt az ügyet az Államkincstárnál. Írtam egy hivatalos levelet, amelyben minden lényeges infó megemlítése mellett, kérelmezem a Családi pótlék folyosításának felfüggesztését. A levélre válaszul megküldték a hivatalos formanyomtatványt, amelyben kérnek mindenféle munkahelyi igazolásokat.
Nekem személyes tapasztalatom az volt, hogy az ügyintézőnk rendelkezésünkre állt, kedvesen segített és Én nem rendelkeztem munkahelyi igazolással, mert gyesen voltam, tehát mindent megtudtam beszélni, a hivatalos papírokat így elfogadták és a Svájci Állam hivatalos szervének az igazolást megküldték, Így Svájcban jogosultak lettünk felvenni a gyermekek után járó családi támogatást.
3.OEP
Én írtam egy levelet, amelyben minden fontos információ megemlítése mellett elküldtem a Svájci egészségbiztosító igazolását arról, hogy rendelkezem külföldön egészségbiztosítással. Válasz levelükben a bejelentésemet elfogadták, ennek alapján a Magyarországi Biztosítási Jogviszonyomat felfüggesztették, és nem kell fizetnem a jövőben semmit. Zárójelben megjegyzem, hogy Magyar Állampolgárok 14 éves korig alanyi jogon jogosultak Egészségügyi Ellátásra. Persze így is gyakran előfordul, hogy maszek alapon kell menni valahova....Ajánlom a honlapjukat elég sok infó megtalálható. Mi kikértük a Helsanatól az E-106 os Európai Egészségügyi Kártyát és Igazolást. Ezzel tudjuk igazolni a Biztosítás létét.
4.Iskola
Mi 1 éve mentünk ki Svájcba, és egyenlőre még biztosan nem tudjuk hogy mennyi időre. Ennek alapján nem szerettünk volna lemondani a Magyar Iskolarendszerről. Nálunk a gyerekek be vannak íratva a körzeti Általános Iskolába, ahol az Igazgató Asszonnyal való megbeszélés után, külön kérvény alapján magán tanulói pozícióban vannak. Ennek a hátránya hogy évvégén vizsgát kell tenni a tantárgyakból.
Arra nem tudok információt, hogy ha valaki munkavégzés céljából él külföldön, akkor hogyan kell iskolás korú gyerekét regisztrálnia. Lehet, hogy csak be kell íratni a körzeti iskolába, ahol nyílvántartják, és nem kell magántanulónak lennie. Mostanában ezen a területen is sok a változás, tehát érdemes az iskola Igazgatónál, illetve a helyi Önkormányzat Tanulmányi osztályán érdeklődni.
Injeio wbzzac
(Wtcwnm, 2022.05.11 03:29)